This article attempts to discuss the significance of architectural orders in contemporary architecture, by applying our conclusions to the design of the Centre of Contemporary Art (Carrée d’Art) in Nimes, built by Norman Foster in 1993. This building, in the way it has been designed, encapsulates some basic questions surrounding the idea of order in architecture: from the classical orders of the Maison Carrée, to which it can be genetically compared, to its own design concept. In his design project, Norman Foster in effect employed in his design project the classical language of the historical monument and adapted it to the formal rules of contemporary architecture, showing that order is the development of a formal solution of an architectural organism.
Questo saggio si propone di ragionare attorno al significato degli ordini architettonici nell’architettura contemporanea applicando alcune conclusioni al progetto del Centro d’Arte Contemporanea (Carrée d’Art) di Nimes realizzato da Norman Foster nel 1993. Questo edificio, per mezzo della sua vicenda progettuale, sintetizza alcune questioni fondamentali rispetto all’idea di ordine in architettura: dagli ordini classici della Maison Carrée con cui esso si confronta geneticamente, alla sua stessa concezione progettuale. Norman Foster, infatti, in questo progetto utilizza il linguaggio classico del monumento storico adattandolo alla formalizzazione del sistema costruttivo contemporaneo, dimostrando che l’ordine è l’elaborazione di una soluzione formale di un organismo costruttivo.
Ordini e Ordonnance: la Carrée d’Art di Norman Foster a Nimes / DEL MONACO, Anna. - ELETTRONICO. - n. 6/ 2015(2015), pp. 131-141.
Ordini e Ordonnance: la Carrée d’Art di Norman Foster a Nimes
DEL MONACO, Anna
2015
Abstract
This article attempts to discuss the significance of architectural orders in contemporary architecture, by applying our conclusions to the design of the Centre of Contemporary Art (Carrée d’Art) in Nimes, built by Norman Foster in 1993. This building, in the way it has been designed, encapsulates some basic questions surrounding the idea of order in architecture: from the classical orders of the Maison Carrée, to which it can be genetically compared, to its own design concept. In his design project, Norman Foster in effect employed in his design project the classical language of the historical monument and adapted it to the formal rules of contemporary architecture, showing that order is the development of a formal solution of an architectural organism.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Del Monaco_Ordini-ordonnance_2015.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
3.29 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.29 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.